lørdag den 4. februar 2012

-at tænke sig...

-den mennesklige hjerne vejer i genemsnit 1375 gram, sådan cirka..men at tænke sig hvad den er i stand til, feks. er det den der gør os til den vi nu engang er, hvis jeg nu manglede et ben, en fod, en hånd, ville jeg stadigvæk være mig, men en skade på hjernen og bom, vi ændres fuldstændigt !!
og jeg ved godt at jeg til tider tænker for meget, især når jeg løber, men når hjernen nu får tilført imellem 0,5 og 1 liter blod i minuttet i hvile, og cirka 3 gange så meget når kroppen er aktiv, så er det sgu ligesom at give den en ny processor der 3 gange så meget drøn på, og når først man galoperer der ud af er hjernen super skarp, hvad vej skal vi, vi skal lige auto fokusere synet, styre balancen, scanne omgivelserne, der er en hare(hej hare), der er et træ(uden om det, og en hunde høm-høm(uden om den også) der er en bil(pas på, har han set mig, tjek)solen i øjnene(ret blikket ned af) der er en dejlig dame(wauv wauv ville fløjte, men er forpustet) tjek, kontrol af alle kroppens funktioner(lever, tjek -hjerte tjek, men sæt pulsen op, løbe, tjek stræk muskel, træk muskel sammen, vip foden, afjedring i knæ, tjek og lige 100 andre ting).
og samtidig med at alt dette foregår uden at "jeg´et" overhovedet er opmærksom på det, kan vi lige løse verdens situationen, og hvad skal vi have at spise iaften ? og så det største mysterium af alt; på een gang ved hjerne jo godt at det er godt at løbe, for den kan jo ikke overleve uden resten af kroppen, og hvis jeg ikke løber bliver hjertet svagere og hjernen får mindre blod !! og i sidste ende dør kroppen og dermed hjernen !!
og så, kan den ved gud i himlen diskutere med sig selv samtidig med alle førnævnte ting foregår !! kroppen siger NEJ jeg orker ikke at løbe, stop lad os holde en pause,,,nej jeg VIL løbe længere og lidt hurtigere nej jo nej jo nej jo nej jo, jeg blir tosset !!
men måske ER hjernen tosset!! den dør uden aktivitet og motion, men er samtidig indrettet sådan, at den kun sætter kroppen i gang hvis en af to ting indtræffer;
1. jeg skal jage for at få føde
2. nogen jager mig(evt. for at få føde)
men så er det da godt at man kan snyde den gamle tossekasse, giv den sukker og den tror at du er frisk igen, eller giv den et skud endorfiner, det kan den li` og ellers er det da rart at hjernen kan diskutere med sig selv så vi kan få vores løbeture trods alt...

hvis dette indlæg skulle have fremkaldt hovedpine, søvnløshed eller epeleptiske anfald, undsklder jeg og henviser til at det må være min hjerne der har provokeret en anden hjerne, jeg beklager..

Allan//

2 kommentarer:

  1. hvor har du ret Allan, det er vist noget vi alle kender, hjernen kan ikke kontrollers, den gør som det passer den.
    Som min lige nu , jeg er træt hvorfor vågner jeg så midt i natten. Men jeg fodrede den jo selv i aftes da jeg løb en halv natmarathon med løbeklubben :o)

    SvarSlet