søndag den 1. januar 2012

-skulle ikke have løbet idag...

-jeg skulle simpelthen ikke have taget den løbetur i dag, det var helt ad helvede til, jeg løb slet ikke så langt som jeg plejer, og det gik også alt for langsomt og jeg var nede at gå flere gange, måske kan jeg slet ikke løbe mere"

ja, vi kender det jo godt, den der indre stemme der bare disser os totalt og prøver at overbevise os om at vi er færdige som løber. vi kan ligeså godt gå ud og finde os en pæn sofa der matcher vores tøj og passer fint til vore tient, for nu er vi dømt til i evig tid at ligge på sofaen.

-men findes den dårlige, den værdiløse løbetur overhovedet ?

det bunder vel i den gamle påstand om at alt er muligt for den bærer viljen i hjertet, hvis vi virkelig vil, bestemmer hjerne over kroppen(til en vis grad, bevares). omvendt kan vi jo så også bare vende påstanden om og sige jeg vil virkelig IKKE, acceptere at nu er det slut.

vi har (heldigvis) alle de dage hvor rytmen ikke bare er der fra starten,, se så er det her vi skal prøve noget nyt; at træne os selv i at tænke positivt, i at igonere kroppen der nærmest skriger STOP, og tænke næ nej, jeg er løber og jeg fortsætter, så løber jeg bare langsommere med vilje men trods alt så løber jeg, jeg løber bare ikke så langt idag (og ofte så går det jo alligevel). eller simpelthen sige ok ! jeg troede at jeg "bare" skulle løbe den sædvanlige tur, men nu er det anderledes, og i stedet for tillægger jeg mig en kompetance,,, næste gang jeg løber "xxxxx-løbet" og jeg går sukkerkold, så hiver jeg mig mentalt tilbage hertil, hvor jeg trænede i at se positivt og sige hey;
-det regner -men det kunne være skybrud
-det blæser-men det kunne snestorm
-det er lortevejr-men det er kun endnu en udfordring, og så meget sejere at genemføre
-det kan godt være at det ikke bliver den sluttid jeg håbede på -men det kan altid være værre.

og på den måde kan man godt sige at "den dårlige, værdiløse løbetur" er ligesom julemanden, den findes, men kun inde i mit eget hoved og kun hvis jeg vil at den findes, det vil jeg IKKE, derfor hedder det fra nu "en alternativ trænningstur"

slutteligt vil jeg byde jer alle velkommen til år 2012, hvor der er udsigt til at min hjerne fortsat vil boble over af tanker og skøre indfald/udfald som jeg så vil dele med jer her på bloggen..

Allan//

-og sjovt nok blev dette indlæg skrevet alt imens jeg sad tilbagelænet med ryggen mod den dejligt varme radiator, fordi jeg ikke rigtig gad at løbe, lidt for fugtigt, køligt vejr og lidt for uoplagt.....


3 kommentarer:

  1. Når jeg selv løber, hører jeg oftest Nova FM, fordi der er megen god musik med et godt beat, som passer til min løbestil. Ellers nyder jeg også naturens egne lyde, som fx fulgefløjt. Af og til oplever jeg en lidt hårdere løbetur, end jeg havde påtænkt. Det kan både være trætte og tunge ben efter en travl arbejdsdag, vejr og blæst, meget bakket terræn og alt muligt andet. Men når så pludselig Nova FM spiller den sang, som hedder what doesn´t kill you makes you stronger....... kan ikke lige huske, hvem den er med, men de spiller den rigtig meget pt. Med lige netop den sang i ørerne, tænker jeg, at det jo er så sandt, som det er sagt. Og det er også din pointe, Allan. Det er hårdt, men det kunne være værre......
    Iøvrigt meget interessant at læse dine bloggs. Du burde jo næsten skrive en bog, for dine emner er virkelig spændende og meget let genkendelige for mange, tror jeg.
    Jeg tror, at de fleste løbere bruger løb som afløb for mange tanker og hverdags stress. Vi brænder jo kroppens stresshormoner af. Og jeg kan også føle mig som en løve i et meget lille bur, hvis jeg ikke lige får løbet, som jeg føler behov for. Tror også på, at mit løb afværgede en evt depression sidste år/ eller stress. For når alt var hårdt og trist, ja så holdt mine løbeture mig ovenvande.

    SvarSlet
  2. Kære anonym

    Tak for dit svar, om end det er lidt sent jeg opdagede dit bidrag,, ja jeg bruger tit løb til at "defragmentere hardisken" og vende forskelige problemstillinger.
    Og løb kan virke afstressende, afslappende hvor mærkeligt det så lyder, de kloge siger at det er noget med kemi i hjernen.....jeg siger at det er noget med at føle sig fri..

    Allan//

    SvarSlet
  3. Kære anonym

    Tak for din feedback, og de rosende ord om mine skriverier, de luner..ligesom dig bruger jeg selv, og sikkert mange andre, løbeturene som alene-kvalitetstid men også som katalysator for store og små tanker, som mam ellers ikke ville kunne vende så grundigt..,,, en bog bliver det nok ikke til, men sikkert flere skriverier her på bloggen.

    Keep running

    Allan//

    SvarSlet