tirsdag den 29. november 2011

Mine motivationsfaktorer

Dejligt! Så kom jeg ud på min første løbetur i denne uge, og hvad skete der så i dag? Det var en smuk solskinsdag, jeg havde kun modvind på mine sidste 3 km, og jeg forberedede endda min tid. Desuden føles min krop dejlig afslappet, og jeg har det fantastisk nu :-) . Turen var altså alle ’pengene’ værd.

Men sådan havde jeg det absolut ikke, inden jeg hoppede i løbetøjet. Egentlig havde jeg planlagt at løbe i går, men jeg udskød til i dag, simpelthen fordi jeg har været igennem endnu en hård weekend med arbejde, for lidt søvn, fester og rigelige mængder alkohol. Faktisk har de seneste seks ugers weekender budt på mange fester og byture med dertilhørende mad og alkohol i store mængder. Alligevel har jeg holdt fast i min træning på trods af kæmpe ulyst dagene efter.

Jeg er nu startet på min 5. uges løbetræning, hvor jeg har været ude tre gange ugentligt hver uge. Min lange tur hedder p.t. 18 km. Jeg løb den i sidste uge, og jeg skal også ud på 18 km i denne uge. Jeg glæder mig, for hvor var det FEDT at løbe den i sidste uge. Jeg fór godt nok vild på min tur, men jeg havde det godt både undervejs og bagefter. Men i dag var det strengt. Jeg måtte virkelig tage mig sammen for at komme ud, og hele turen pressede jeg mig selv, for det var hårdt. Jeg følte mig tung i krop og ben, og jeg hev efter vejret og havde nærmest kvalme. Men jeg gjorde det!

Og jeg bliver ved med at gøre det, fordi jeg har besluttet mig for at løbe det marathon til maj. Mit fokus er altså på mit mål om at gennemføre marathondistancen. Det var det f.eks. også i dag, da det var allerhårdest. Jeg blev ved med føre en indre peptalk for mig selv om, hvorfor det nu var jeg halsede rundt og hev efter vejret, for jeg vil jo så gerne bevise over for mig selv, at jeg kan nå mit mål.

Men jeg motiverer mig ikke udelukkende ved at fokusere på mit fremtidige mål. Jeg tænker i høj grad også på, hvad jeg har opnået indtil videre, og hvad løbeturene giver mig her og nu. Som nævnt har jeg gennemført fire ugers løbetræning, og hver uge er der kommet flere kilometer i benene samt hurtigere tid på de korte distancer. Det er enormt bekræftende, at jeg nu har holdt ved i en måned og, at jeg ikke er langt fra en halvmarathon. En bekræftigelse på at jeg kan, for når jeg har kunne de seneste fire uger, kan jeg også de næste 25 uger. Desuden har jeg det altid godt efter en løbetur. Det kan være hårdt undervejs (nogle dage, ikke alle) men det er altid godt bagefter, så på de ugidelige dage hjælper det at tænke på den efterfølgende velvære.

Derfor et godt tip, som jeg selv har erfaret, er ikke kun at fokusere på ens mål, men også give sig selv et skulderklap for, hvor man er nu, og hvad man har gjort for at nå dertil, for det er i den grad også en motivationsfaktor.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar