mandag den 19. december 2011

7-9-13 og et rigtigt godt nytår...!

Jeg holder for tiden næsten vejret i bare spænding... en skade, jeg har døjet med siden jeg var 16 år gammel og toppede rent løbemæssigt har ikke vist sit grimme fjæs siden august!

Jeg taler om smerter på den indvendige nederste del af skinnebenet. Jeg fik dengang ikke gjort noget ved det i tide, hvilket resulterede i at jeg de efterfølgende år frekventerede, hvad der var værd at frekventere af fysioterapeuter og alternative behandlere på Fyn – men lige lidt hjalp det – og det var den direkte årsag til, at jeg tilbage i '89 måtte erkende, at jeg ikke længere formåede at følge noget der mindede om et træningsprogram.

I nogle år var cyklingen et godt supplement, der gjorde at min form ikke tog afgørende skade og hurtigheden blev nogenlunde bevaret. En overgang så det endda ud til, at jeg kunne blive en lovende Duathlet, men det satte en værnepligt en effektiv stopper for! - Men nogen en målrettet træning blev der aldrig rigtigt tale om igen.

Siden har jeg måttet trøste mig med de to løbeture om ugen, mine skinneben har tilladt mig – og det var, når det var bedst – i andre perioder, har jeg slet ikke kunnet løbe. Gennem alle årene har jeg måttet trøste mig ved, at når det gjaldt, og det skulle gå stærkt, har jeg nok kunnet levere varen. Men det er de seneste år også begyndt at knibe. Aldrig har jeg sat spørgsmålstegn ved, om der var noget, jeg selv kunne gøre anderledes. Alle årene har andre løbere vantro i blikket måtte lægge ører til mine usandsynlige historier om min manglende træning. 30 km om ugen kunne det strække sig til, når det gik rigtigt godt – almindeligvis højst 20 km.

I efteråret 2010 pinte jeg mig gennem mit 10. marathon, for sådan har det altid været. Jeg har reelt aldrig været i træning til at løbe et marathon!... og hånden på hjertet; så sjovt er det jo heller ikke, når jeg stensikker hver gang har skullet betale prisen på de sidste 12-14 km med renters rente!

Så vil skæbnen, at 2011 på alle tænkelige måder ikke bliver det år, jeg havde forudset – og når tilværelsen vil én til livs, så må man have modtræk.

50 dage efter at jeg havde pådraget mig en rygskade, startede jeg trods nerveforstyrrelser i venstre ben forsigtigt op med at løbe 5 km. Med min kæreste cyklende bag mig. Hendes opgave var mundtligt at korrigere mig, hvis jeg trak på det ene ben eller hang med den ene skulder eller på anden vis løb assymmetrisk...

Jeg havde en plan!

Hver anden dag skulle jeg løbe 5 km. Mit tempo skulle helt ned på 5 min/km – drastisk for én, som har været vant til et træningstempo på 4 min/km... og jeg var spændt – holdt benene til det?

... og så skete det forunderlige: Jeg befandt mig rigtigt godt i mit nye tempo. Før ville jeg havde lidt en mindre depression over at have løbet en tur med 4.15/km – nu var jeg kisteglad efter en tur med 4.45/km. Alle mine ture er centreret omkring egen velvære. Jeg er smertefri og på alle mulige andre måder FRI, når jeg løber.

Status her godt 2 måneder efter min forsigtige opstart er: Jeg træner i gennemsnit med 10% lavere intensitet end tidligere. Til gengæld er hyppigheden af træningspas steget med 150% og antallet af km steget med noget nær 100%. Min skridtlængde er forkortet, tyngdepunktet sænket og kadencen forøget. Dette gør, at jeg 7-9-13 ikke har mærket noget til mine skinneben... og så skulle jeg da hilse og sige, at det er svært ikke at være begejstret!

Det mest interessante her er – synes jeg: Hvorfor skulle der gå SÅ mange år, inden erkendelsen indfandt sig? - og: Bli'r det muligt at tæmme den indre racerhund? - Hvordan vil det påvirke ego'et IKKE at yde sit ypperste?

Nu har jeg i over 20 år med et minimum af indsats behandlet min krop efter princippet om kviklån, og betalt dyre fysiske renter. I fremtiden sætter jeg tæring efter næring!... Alle bli'r vel voksne på ét eller andet tidspunkt!!?

Endnu en gang: God Jul og et rigtigt godt og løbebringende Nytår!


Henrik Olsen.

4 kommentarer:

  1. -det med at påvirke ego´et... jo det vil da nok nage fra tid til anden, men hey ! den himelske boss har talt, ordet var Henrik ! du skal ej mere kalde dig selv løber !! er det så ikke bare en en sejr hver eneste gang du bare løber 1 km ?? og er det ikke som du selv er inde på, en ringe pris at betale løb 5 min/km eller løb slet ikke ?

    -du får nok ikke racerhunden helt håndtam ! det ligger i vores natur at vi vil længere, hurtigere og højere ,vores natur befaler os at udvikle os, ellers ville vi stadigvæk lave ild med 2 sten !!

    forsat god kamp mod skaderne

    Allan//

    SvarSlet
  2. du er sku da sej Henrik.
    Nej måske du ikke kommer op i samme fart men så kan det være at du i fremtiden gennemføre et marathon uden smerte. Det kan være du så går efter længere distancer.
    Glæder mig til følge med her på bloggen :o)

    SvarSlet
  3. Tak for et superfedt indlæg. Jeg har længe glædet mig over din fremgang og håber og tro, det holder ved. Jeg ved, du er "løber med hjertet", og at det ikke bare er en tom floskel.

    Det kunne være rigtig stort at følges med dig på en maraton med fokus på hygge, og hvor tiden ikke er vigtig. Sig til når du nærmer dig den distance igen, hvis det er et af målene for fremtiden :-)

    SvarSlet
  4. Det er så helt klart ét af målene for fremtiden... måske osse de længere distancer - men man tør jo næsten ikke tænke det, men hvad, man sætter jo sine mål derfra, hvor man er - ikke derfra, hvor man var!

    SvarSlet