fredag den 9. december 2011

,,overskudsdeling''

-og her snakker vi altså ikke om superbrugsen, kvickly eller noget i den retning, til gengæld vil jeg dele mine tanker om det at dele med jer.

efter at jeg løb min allerførste halvmarathon for knap 2 år siden, er jeg blevet meget rigere på overskud, under min første halvmarathon som jeg iøvrigt løb alene(næsten)var det både blæsevejr og regnvejr og halvkoldt, resultatet blev selvfølgelig at debutanten var i problmer ved 14 km. heldigvis blev jeg indhentet af en langt mere erfaren løber, han sagde nu tager du det bare helt roligt og så skal vi sgu nu klare den her !!!
klart klart, det kan han sgu da sagtens sige !! jeg var lige til rotterne, -lad mig dog være alene med min "susen for ørene," "hosten blod op" og "tunnelsyn" !! hvad gør manden ? stikker mig to lækeroler og begynder at snakke om sine oplevelser som løber !! jeg forsøgte at fremstamme noget åhh, nåå, ja ih dog.. og siger han; du behøver ikke at svare, bare lyt og trav stille og roligt afsted...
-stille og roligt dukkede skiltene op 17km, 18km, 19km..ved ca 20, xx km, kunne jeg simpelthen ikke mere(troede jeg), jeg må stoppe og strække benene... ja ja jeg trasker videre siger han så, jamen jeg kan ikke, jeg dør !!!selvfølgelig kan du det, det har du sagt de sidste 6,5 km, men du har gjort det alligevel !! anyway, den korteste vej herfra og til målområdet er trods alt den vej ruten er....ok! løb du bare, jeg kommer!
-da jeg kom i mål(ca. 1-2 minutter senere en min følgesvend) stod han der og ventede, lykønskede mig med min halvmarathon debut, og sagde så det var sgu godt du har virkeligt ydet dit bedste, du har ædt dig selv !!
-tak, jeg havde sgu ikke kunnet gøre det uden dig, tak for hjælpen.
-ingen tak, men nu skylder du en anden debutant at få ham(eller hende) igenem !!
-jeg skal gøre hvad jeg kan ...
så kørte jeg hjem og syntes dels at jeg havde eroberet verden men jeg var fa*** også så træt som aldrig før jeg lå bare på sofaen resten af dagen !

præcis et år efter, samme løb. jeg havde i mellemtiden hjulpet et par stykker til at genemføre deres første, mødte jeg min følgesvend fra året før og det var med STOLTHED at jeg kune gå hen og hilse på ham og fortælle at jeg havde "betalt min gæld" !! og jeg tænker at han sikkert er lige så glad som jeg, havde han bare løbet forbi mig havde jeg måske ikke fortsat som løber og så havde jeg ikke hjulpet andre igenem. han ofrede måske 6-8 minutter på sit resultat den dag, men har opnået et resultat der er mere værd en 6-8 minutter !!

-så tænker jeg bare; se hvor lidt der skal til for at skabe glæde hos andre, vi kan ikke ændre hele verden på 6-8 minutter, men vi kan ændre hele dagen for andre når vi bare deler lidt af vores eget overskud, når vi holder tilbage for en anden bilist der ikke kan komme ud fra sidevejen og vi alligevel bare skal holde for rødt lys !! eller når vi alligevel selv skal køre børnene til idræt og lige tager hende der fra "længerer ned af vejen" med.
-eller når vi er ude at løbe og lige råber "hej og god tur" til ham eller hende der løber ovre på den anden side af vejen.. eller når vi lige løber op på siden af ham den"alt for tunge til at løbe" som gør det alligevel og siger; hey super godt at du trodser din vægt og GØR det, eller hvad ville det ikke betyde for ham, hvis vi ligefrem "ofrede" os selv og fulgtes med ham, bare en km eller to ??

DU KAN ÆNDRE VERDEN, LIGE HER, LIGE NU...- og det koster dig ikke en skid !!


**erfaringer er en de få ting der fordobler sin værdi, hver gang de bliver delt**

brug lige et (1!!) minut til at tænke over det...


-god tur, hvor langt du end løber !!

Allan//

5 kommentarer:

  1. Dejlig læsning og en god historie fra det virkelige liv, for Ja der er da ikke noget skønnere end at dele ud af sit overskud :-)

    SvarSlet
  2. hej naomi, tak for feedback, altid rart at vide at der er mindst 1 der læser indlægget

    SvarSlet
  3. Morten Frederiksen12. december 2011 kl. 20.52

    2 der læser det :-)

    SvarSlet
  4. 3 der læser det!... Synes det er en super historie og lige til at blive helt glad i låget af. Vil da helt sikkert gerne ofre en del af min egen sluttid for såd'n en oplevelse :-)

    SvarSlet
  5. Fantastisk historie og en rigtig god opfordring :-)

    SvarSlet